Oddělení plánování, kontroly a místních poplatků zejména:
zpracovává roční rozpočty a rozpočtové výhledy;
zpracovává rozbory hospodaření Města včetně závěrečného účtu a provádí finanční vypořádání se státním rozpočtem a ostatními institucemi;
zpracovává rozpočtová opatření a předkládá je ke schválení orgánům Města;
zpracovává finanční analýzy dle požadavků;
sleduje a kontroluje dodržování rozpočtové kázně;
zpracovává podklady pro dotace ze státního rozpočtu a jiných zdrojů;
sleduje plnění příslušných závazných ukazatelů dle smlouvy o poskytnutí dotace a spolupracuje na vyhodnocení průběhu akce, včetně definitivního přiznání dotace;
rozhoduje o čerpání prostředků sociálního fondu podle pravidel schválených Radou Města;
kontroluje hospodaření příspěvkových organizací Města;
zajišťuje kontrolu v oblasti účtování u Městem zřízených příspěvkových organizací;
kontroluje hospodaření neziskových organizací s dotacemi od Města;
soustřeďuje účetní výkazy příspěvkových organizací Města a provádí jejich kontrolu;
metodicky koordinuje spolupráci se všemi příspěvkovými organizacemi Města;
zajišťuje agendu veřejných sbírek;
vybírá poplatky a vede evidenci výherních hracích přístrojů;
vede evidenci oznamovací povinnosti u kulturních a společenských akcí včetně agendy poplatků ze vstupného;
vede evidenci poplatků za lázeňský a rekreační pobyt a z ubytovací kapacity;
vede agendu loterií a tombol;
zajišťuje občanské záležitosti, vede agendu čestného občanství.
Oddělení provozního účtování zejména:
zajišťuje styk s peněžními ústavy;
vede knihu došlých faktur;
eviduje smlouvy o poskytnutých úvěrech bankami a vyhotovuje podklady pro splátky těchto úvěrů;
vyhotovuje podklady pro splátky úvěrů a půjček poskytnutých ze státního rozpočtu na základě podkladů předložených příslušnými odbory;
zajišťuje správu místních poplatků za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu a za psy;
vede účetnictví Města, zpracovává směrnice pro účetnictví a účtový rozvrh, likviduje platební doklady;
zpracovává výkazy Města, účetní, mzdové, majetkové, statistické;
zajišťuje evidenci a vydávání pokutových bloků;
provádí likvidaci cestovních dokladů;
zabezpečuje platovou agendu zaměstnanců Městského úřadu, Městské policie, včetně obdobných pracovně-právních vztahů a zpracovává platovou agendu škol;
vztahy se správou sociálního zabezpečení, jednotlivými zdravotními pojišťovnami, finančním úřadem;
vede a zajišťuje pokladnu, výplaty mezd, cestovné, vede evidenci a výdej stravenek;
provádí úhrady splátek úvěrů a půjček poskytnutých Městu;
připravuje podklady pro zúčtování prostředků státního rozpočtu poskytovaných krajským úřadem a předává je krajskému úřadu;
vede evidenci majetku spravovaného a užívaného Městem či Městským úřadem;
zabezpečuje evidence majetku Města, podklady pro účetnictví, fyzickou evidenci včetně majetku pronajatého a zastaveného; provádí inventarizaci majetku Města;
vede evidenci očekávaných odchozích i příchozích plateb dle smluv uzavřených Městem a realizuje je.
Odbor správní a právní zejména:
zajišťuje právní službu v otázkách výkonu státní správy a samosprávy;
realizuje právní ochranu občanů při zjevném zásahu do pokojného stavu;
eviduje právní a vnitřní předpisy Města;
vede přestupkovou agendu ve věcech, které nejsou svěřeny jednotlivým odborům;
zajišťuje pojištění majetku Města;
zajišťuje obsluhu úřední desky a vývěsek v prostoru Města;
vymáhá pohledávky z obchodních vztahů a občanskoprávní povahy vzniklé ze smluvních závazkových vztahů;
zajišťuje agendu shromažďování občanů;
vede a zajišťuje matriční agendu, svatební obřady, vidimaci a legalizaci, státní občanství, agendu evidence obyvatel Města;
vede evidenci ztrát a nálezů;
zabezpečuje vypořádání nákladů spojených s úředně nařízenými pohřby;
vede volební seznamy, zajišťuje volby, sčítání obyvatel a místní referendum;
zajišťuje vedení podatelny a vedení pošty Městského úřadu;
zajišťuje vybírání správních poplatků souvisejících s výkonem činnosti odboru;
spravuje spisovnu a archiv Městského úřadu, připravuje a realizuje skartační řízení;
zabezpečuje Městský úřad kancelářskými potřebami;
sleduje provozní stav kopírovací techniky, zajišťuje opravy, doplňování materiálem;
zajišťuje obsluhu telefonní ústředny a rozhlasu Města;
zastupuje Město jako vlastníka či spoluvlastníka při správních řízeních, kde je dotčen majetek Města;
zabezpečuje prodeje, pronájmy a výkupy nemovitostí, pozemků, jiné dispozice s majetkem Města (směny pozemků, věcná břemena apod.) včetně výběrových řízení a kontroly plateb, připravuje a zajišťuje prodeje bytů;
připravuje smlouvy o převodech majetku včetně geometrických plánů a znaleckých odhadů, archivace smluv;
zajišťuje podklady pro katastrální úřad, zápisy do katastru nemovitostí a řešení majetkoprávního vypořádání;
informuje občany prostřednictvím vývěsních skříněk, zveřejňuje záměry Města nakládat s nemovitým majetkem v případech, o nichž rozhoduje Rada Města a Zastupitelstvo Města
vyhotovuje poklady pro exekuční řízení, podává návrhy na výkon rozhodnutí;
vede evidenci pohledávek Města předaných k vymáhání, zpracovává podklady pro odpis nevymahatelných pohledávek;
vykonává dozor nad zákonností právních předpisů Města;
vypracovává zásadní právní výklady a stanoviska v působnosti Města, vč. případného řešení věcně a právně složitých případů a zastupuje zájmy Města v soudních sporech.
Oddělení sociálních služeb
plní úkoly na úseku sociálního zabezpečení
rozhoduje o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění
plní úkoly orgánu sociálně-právní ochrany
vykonává sociální práci a vytváří koncepční materiály pro sociální práci v obci
vyhledává klienty sociální práce v jejich přirozeném prostředí
vypracovává posudky pro soudy a policii
provádí sociální šetření vyžádané příslušným soudem ve věci nalezení možné osoby vhodné k ustanovení do funkce opatrovníka
plní úkoly poskytovatele sociálních služeb – terénní pečovatelská služba
připravuje podklady k uzavření smlouvy mezi občanem a městem o poskytnutí pečovatelské služby
provádí sociální šetření se zájemcem o pečovatelskou službu
připravuje žádost o dotaci ze státního rozpočtu na pečovatelskou službu a zabezpečuje její podání
podílí se na procesu plánování rozvoje sociálních služeb metodou komunitního plánování
spolupracuje s Úřadem práce a dalšími orgány veřejné a státní správy
působí při řešení nepříznivých životních situací občanů a rodin potřebujících zvláštní pomoc
v souvislosti s výkonem činností sociální práce vede Standardizovaných záznam sociálního pracovníka, který je součástí Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí
zajišťuje pohřbení osob, pro něž žádná osoba nesjednala pohřbení nebo nebyla zjištěna jejich totožnost
zajišťuje základní sociální poradenství
spolupracuje s Klubem důchodců, organizačně koordinuje jeho činnost
eviduje žádosti o přidělení bytu v domě s pečovatelskou službou a navrhuje Radě Města přidělení bytu
připravuje podklady pro sociální komisi a zastává funkci tajemníce komise
jako sociální pracovník se dále vzdělává podle § 111 zákona o sociálních službách
pravidla pro poskytování Pečovatelské služby města Sezimovo Ústí
Odbor stavebního úřadu, územního plánování, životního prostředí a dopravy
Oddělení stavebního úřadu - plní úlohu obecného stavebního úřadu.
zajišťuje průběh správních, územních a stavebních řízení ve smyslu stavebního zákona a souvisejících předpisů na území správního obvodu stavebního úřadu;
vydává sdělení, posudky a stanoviska a rozhodnutí;
provádí výkon státního stavebního dohledu;
spravuje spisovnu - archiv stavebního úřadu všech staveb;
zajišťuje spisovou agendu odboru;
umožňuje nahlížení do archivních spisů;
spolupracuje při výstavbě a rekonstrukcích inženýrských sítí a veřejně prospěšných staveb na území Města;
koordinuje investiční činnosti na území Města.
Oddělení územního plánování, životního prostředí a dopravy zejména:
zajišťuje součinnost při pořizování územně plánovací dokumentace pro Město Sezimovo Ústí ve smyslu stavebního zákona;
zajišťuje součinnost související s pořízením územně plánovací dokumentace pro obce na území správního obvodu stavebního úřadu;
v rámci správních řízení vedených stavebním úřadem sleduje, zda jím předkládané záměry jsou v souladu se závaznou částí platné územně plánovací dokumentace;
spravuje a udržuje geografický informační systém;
zadává vypracování projektů vybraných programů pro město;
ve spolupráci s oddělením plánování, kontroly a místních poplatků zabezpečuje dotační politiku Města;
zajišťuje kompletní přípravu výběrových řízení;
vede a zpracovává evidenci odpadů a způsobu nakládání s nimi;
kontroluje, zda právnické a podnikající fyzické osoby využívají systému sběru a třídění odpadu;
kontroluje, zda původci mají zajištěno využití nebo odstranění odpadu;
zveřejňuje a informuje o posuzování vlivů na životní prostředí;
zajišťuje provozuschopnost studní v majetku Města;
povoluje kácení dřevin, ukládá náhradní výsadbu a vede přehled pozemků vhodných k náhradní výsadbě;
vydává závazná stanoviska k zásahům do významných krajinných prvků;
vyhlašuje památné stromy a jejich ochranná pásma;
vydává územní rozhodnutí o změně využití území;
provádí výkon inspekční a dozorové činnosti v oblasti ŽP v předem vymezeném rozsahu;
vytváří obecně závazné vyhlášky o ochraně ŽP a o systému nakládání s komunálním odpadem;
zajišťuje správu budov užívaných Městským úřadem, jejich úklid, údržbu;
koordinuje činnost v otázkách oprav a údržby místních komunikací;
zajišťuje správu pevných i mobilních telefonů;
vede agendu autoprovozu;
zajišťuje agendu na úseku silničního hospodářství a agendu místních poplatků.